طغرالجرد

زادگاه ما

طغرالجرد در گذرگاه تاریخ
ساعت ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی:

طغرالجرد در گذرگاه تاریخ مقاله ایست به قلم آقای دکتر  حسین رشیدی که جهت مطالعه و  امکان درج نظر، نقد و بحث خوانندگان محترم در ادامه خواهد آمد.


   
 
مهدی جان سلام
 متن پیوست عجولانه برای پاسخ به در خواست یک نویسنده زرندی بنام آقای سهرابی که مطلبی در مورد طغرالجرد میخواست تدوین و تحریر گردید که بطور حتم خالی از اشکال و نقد نیست به هر صورت گفتم اگر آن را ویرایش، اصلاح ودر صورت لزوم تکمیل کنی برای درج در وبلاگ طغرالجرد بی مناسبت نباشد انشاالله اگر خدا توفیق دهد و موافق باشی به کمک جنابعالی و دیگر دوستان کتابی در مورد طغرالجرد تهیه و تدوین نماییم اگر خواستی آن را در وبلاگ بگذاری بد نیست عنوان- پوست آهو- برای آن انتخاب شود و در چند بخش روی وبلاگ گذاشته شود اعلام نظر و نقد جنابعالی موجب مزید امتنان خواهد بود- ارادتمند رشیدی
 
 بنام خدا

طغرالجرد در گذرگاه تاریخ

مقاما منزلت زیر زمین است       اگر صد سال عمرت هست همین است

این بیت متن سنگ نبشه ای است به خطی زیبا بر صخره ای در جوار قبرستان طغرالجرد که قدمت آن به حدود چهار قرن پیش بر می گردد. این سنگ نبشته به همراه آثار و شواهد باقی مانده دیگر، از جمله سنگ های قبر نفیس و با تحریر برجسته و زیبای کوفی و نستعلیق و شجره نامه مطول و مفصل ساکنین محل موسوم به «پوست آهو» که در پایان مراسم عزاداری جوش دور شب های عاشورای هر سال توسط نقبای حسینیه خوانده و برای روح آن اسلاف نکو نام و خیر، طلب مغفرت و آمرزش می شود، نشانگر سابقه فرهنگ و تمدن دیرین این خطه از دیار کریمان و کرمان پهناور است. مرحوم کربلایی آقابابا پدر بزرگ و مرحوم حاج یوسف عموی نگارنده در شروع هر دور از جوش دور در شب عاشورا بندهایی از ترکیب بند معروف محتشم با شروع بیت:

روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار           خورشید سر برهنه برآمد زکوهسار

را با صوتی خوش و محزون میخوانده و دیگران تکرار می نموده اند و اکنون عمو زاده ام حسین رشیدی آن سنت نیکوی اجداد را با اشتیاق ادامه میدهد. پوست آهو نام مصطلح شجره نامه خاندان های مختلف طغرلجردی بوده که در ابتدا بر پوست آهو نوشته شده بوده و مرحوم پدرم حاج محمد رشیدی که خدایش رحمت کند تا زنده بود تمام آنرا حفظ بود و من بارها شجره و دودمان تمام مردم طغرالجرد را از زبان او می شندیم ونسب خانواده خود و دیگران را در آن پیدا می کردم.

 طغرالجرد که هم اکنون بعد از بخش مرکزی تنها بخش شاخص شهرستان نوپای کوهبنان محسوب می شود و کلید اصلی و مشکل گشای تشکیل شهرستان مذکور بوده است، تاریخی روشن و پر افتخار به قدمت تاریخ کرمان دارد و در تمام ادوار تاریخ کرمان بویژه در دوران سلاجقه، صفویه و خاندان افشار نقش و جایگاه        برجسته و محوری داشته است. این منطقه با توجه به آب و هوای مطبوع کوهستانی و دره ای سرسبز وخرم و با چشمه ها و قنوات گوارا و رودخانه ای خروشان موسوم به تنگل طغرالجرد که به تنگل راور منتهی می شده و موقعیت سوق الجیشی و امن مناطق مسکونی محصور به کوهها و برج و باروهای اطراف آن،  محلی مناسب برای سکنی گزیدن حاکمان منطقه بوده است.

علاوه بر این، قرار داشتن در مسیر جاده فرعی ابریشم (کرمان ، زرند ، طغرالجرد ، کوهبنان ، بهاء آباد ، بافت ،‌یزد ، نائین ، ری) و همچنین مجاورت در مرز شمالی کرمان با یزد، موقعیتی استثنایی و در خور توجه حکومت های کرمان، بدان می داده است.

با عنایت به ویژگی های فوق طغرالجرد در مقاطعی از تاریخ به عنوان موطن اصلی برخی از زمامداران سلاجقه و خاندان افشار کرمان برگزیده شده است و به عبارت دیگر برخی از زمامداران خاندان افشار کرمان مثل ولی خان، بیگتاش خان، اسماعیل خان، شاهرخ خان و مرتضی قلی خان افشار از این منطقه به زمامداری کرمان رسیده اند و عموما نام نیکی از خود بیادگار گذاشته اند. نامگذاری این منطقه به طغرالجرد( شهر طغرل) را به طغرل شاه سلجوقی قاوردی کرمانی در سال 551 ق منسوب می نمایند 1  ، احمد علی وزیری در کتاب جغرافیای کرمان که در سال 1291 نگاشته شده جمعیت طغرالجرد را در آن تاریخ پنجاه خانوار و وصل به خاک کوهبنان و معمور ذکر کرده که ابنیه عالیه آن مطرود شده است این جمعیت در آن زمان در مقایسه با جمعیت سایر مناطق و آبادی ها در خور توجه است.

براساس این نامگذاری و دیگر شواهد تاریخی، این منطقه در قرن ها قبل ساختار شهری داشته است ، توطن شاهرخ خان افشار در این محل که بعد ها از سال 1160 ق قریب 18 سال حاکم مستقل کرمان بوده، در منابع مختلف ذکر شده است. نامبرده رقبات و قنوات متعدده در شهر و بلوکات آبادان نمود و با سپاهی و رعیت در کمال مروت و محبت سلوک مینمود و این زمان اولاد و احفاد او در بلوک زرند و کوبنان بسیار است8 وی در  کتب تاریخی شاهرخ خان طغراجه نامیده شده است3 .مدفن نامبرده در مقبره ای خصوصی بنام حدیله در  محله ای موسوم به محله بیگ های طغرالجرد است و نگارنده ساختمان قدیم ان را بیاد دارد که  قبل از انقلاب در محل آن خانه انصاف بنا گردید ولی ظاهرا سنگ های قبر در زیر بنا باقی مانده است.

براساس اسناد تاریخی و نیز آنچه در شجره نامه طغرالجرد وجود داشته خاندان افشار از زمان ولی خان افشار و پسرش بیگتاش خان که هر دو حاکم کرمان بوده اند در این منطقه توطن داشته اند. همچنین در زمان شاه عباس صفوی، مرحوم آخوند شریفا را که پسر ارشد ولی خان افشار و برادر بزرگ بیگتاش خان بوده و در علم و فصل بی عدیل و نظیر و معاصر میرداماد بوده متعاقب والدش به کرمان فرستاند که مروج دین شود نامبرده در کوهبنان و طغرالجرد توقف نموده و با سادات محل وصلت داشته است 4. در شجره نامه طغرالجرد ودر سخنان معمرین از آخوند شریفا به عنوان عالمی بزرگ و جلیل القدر و صاحب کرامت یاد می شود که فرزندان او یکی به سلک پدر مشغول تحصیل علم شده و دیگری بنام حاجی علیم خان به امور حکومت و ریاست پرداخته است. در همین شجره نامه و توسط مورخین باز از یکی از نوادگان آخوند شریفا بنام عالم بیگ یاد می شود که کتابخانه بزرگ و مفصلی در طغرالجرد داشته و جد خانواده شریفی طغرالجردی بوده است6 .

در مورد آخوند شریفا گفته شده که مقبره شاه نعمت اله ولی و امامزاده های کرمان و منطقه را مرمت نموده، علمای شیعه را قوت داده، رسم تقیه را از میان برداشته و آنچه لازمه مذهب اثنی عشری بوده معمول داشته است 7 .

علاوه بر این دو گروه، سادات منطقه طغرالجرد هم نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی و شیعی منطقه داشته  و مورد قبول خاص و عام در منطقه بوده اند. گفته می شود جد خاندان سادات نیز با درخواست همان خاندان افشار برای ترویج مسائل دینی و نقابت و اداره حسینه و مسجد از نجف اشرف به منطقه مهاجرت نموده است. در سده اخیر بزرگ این سادات جلیل القدر مرحوم سید حیدر بوده که بعد از او فرزندانش بنامهای مرحوم سیداکبر، سید حسن، سید میر رشید، سید عباس و پس از آنها نسل بعد سید ابوتراب و در حال حاضر سید کاظم خلف اندر خلف نقیب حسینیه و مراسم عزاداری ایام محرم بوده اند.  خانواده ها و فامیل های معروف طغرالجرد ومناطق اطراف شامل خانواده های: دانش، امیری، کاظمی، رشیدی، محسن بیگی، صیفوری، هاشمی، حسینی، عبدلی، فتاحی و... عموما به یکی از سه خاندان فوق و مذکور در شجره نامه طغرالجرد می رسد.

با توجه به سوابق فوق الذکر، طغرالجرد نقش تاریخی و فرهنگی مهمی در حوادث استان ایفا کرده است. برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه خوانی در ایام محرم و دیگر ایام سوگواری و حضور و شرکت مخلصانه مردم در این مراسم زبانزد همگان بوده که برغم برخی آسیب ها کم و بیش به همان روال باقی مانده است.در مراسم عزاداری خامس آل عبا هرکس به فراخور توان خود نقشی داشته و مخلصانه مشارکت داشته که معمولا به صورت موروثی ادامه یافته است. همچنین با توجه به وجود  موقوفات علاوه بر سادات و روحانیون محل همه ساله مبلغین و روحانیون صاحب نام از حوزه های علمیه قم، مشهد و کرمان به منطقه می آمده اند و در قالب مراسم و مجالس روضه خوانی مردم را ارشاد و شور و شوق مذهبی مردم را زنده نگاه می داشته اند که از آن میان می توان از حضرات حجج الاسلام : موحدی کرمانی ، حقیقی، حقانی ، فلاح ، جلالی و ... نام برد. اجرای  مراسم منحصر به فرد سوگواری و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین و ساختار کهن حسینیه، مسجد و تکیه های عزاداری و مراسم علم گردانی از ریشه های مستحکم فرهنگ اسلامی و شیعی در منطقه حکایت دارد. کسانی که سنشان اقتضا میکند بیاد دارند که ساختمان حسینیه و مسجد قدیم طغرلجرد مطابق الگوی معماری اماکن مذهبی شهرهای بزرگ مذهبی زمان خود بسیار زیبا و با عظمت بنا شده بود و همه ارکان و جنبه های لازم در آن مراعات شده بود. که در زمانی که مرحوم شهید حقانی به منطقه می آمد برای توسعه فضای مسجد مسجد قدیم تخریب وبا همت مردم بر جای آن، مسجد جدید و وسیع تری بنا شد ولی متاسفانه ساختار معماری سنتی و باشکوه مسجد و حسینیه در بناهای جدید رعایت نگردید. ارادت و علاقه مردم طغرالجرد به اماکن مذهبی و مرمت و توسعه انها در خور توجه است ودر اینجا شایسته است که از مرحوم حاج فرج الله صیفوری ابوی گرام شهید محمد رضا صیفوری نام برده شود که عمری را با افتخار به عنوان خادم مسجد جامع گذراند و فرزندان رشیدی به جامعه تقدیم کرد که آقای  محمد علی صیفوری فرزند ارشد آن مرحوم از مبارزین انقلاب و مجاهدین و جانبازان دفاع مقدس وخادمین شهدا بعنوان دبیر یادواره شهدا، هماره  مخلصانه و با همان شور و شوق و اخلاص اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی پا در رکاب بوده و می باشد.

  تحولات منطقه طغرالجرد در نیم قرن اخیر

از رویدادهای مهم و تاثیر گذار که از حدود نیم قرن اخیر در منطقه شروع شده می توان از اکتشاف معادن ذغالسنگ نام برد که دره تنگل طغرالجرد (پابدانا) را از مکانی خوش آب و هوا و ییلاقی به منطقه ای معدنی- صنعتی بدل نمود و فعالیت های معدنی و صنعتی گسترده و اشتغال زیادی در منطقه ایجاد کرد که بر اساس امار و اطلاعات شرکت ذغال سنگ گاهی تا حدود هفده  هزار نفر در آن مجموعه اشتغال داشته اند.

بهره برداری از معادن سیاه ذغالسنگ روسپیدی عامه مردم منطقه و روستاها و شهرهای اطراف را از نظر ارتقاء معیشت به دنبال داشت و  سیلی از جمعیت مهاجران از مناطق مختلف کشور را به منطقه طغرالجرد و پابدانا گسیل نمود و شهرکی جدید و پر رونق در کنار طغرالجرد بنام کیان شهر بنا شد. سطح درامد و زندگی عموم مردم بالا رفت، ارتباط منطقه با شهرهای اطراف تسهیل گردید و امکاناتی برای تحصیل دانش آموزان در منطقه تا سطح دیپلم فراهم شد و امکان تامین هزینه تحصیل فرزندان برای همه خانواده ها فراهم گشت و تعدادی از جوانان مستعد و علاقمند منطقه براحتی به دانشگاه راه یافتند. حضور مهاجران از مناطق مختلف کشور تنوع فرهنگی ایجاد کرده بود و امتیازاتی که شرکت ذعالسنگ برای جذب معلمان و دبیران در نظر گرفته بود باعث جذب کادر فرهنگی توانمندی در منطقه شده بود که با شور فراوان به امر تعلیم و تعلم اشتغال داشتند و با رفت و آمدهای آنان ارتباط موثری با شهرهای بزرگ کشور برقرار بود.

طغرالجرد در جریان انقلاب اسلامی

مجموعه شرایط فوق شامل: سابقه تاریخی،  مذهبی و فرهنگی طغرالجرد و بنیان گذاری شهرک جدید و ارتباط با دانشگاه و شهرهای بزرگ به ارتقاء فرهنگی ودرک بالای مردم از شرایط کشور  منجر گردیده  و زمینه همگامی با حرکتهای انقلابی قبل از انقلاب 1357 و اعتراض علیه رژیم گذشته را فراهم ساخته بود. شور انقلابی دانشجویان بومی و حضور روحانیون انقلابی کشور در منطقه از جمله حجج الاسلام  مرحوم شهید غلامحسین حقانی، آقای غلامحسین فلاح و آقای مجید انصاری که از مخالفین جدی رژیم و دارای سابقه مبارزاتی و حتی زندان بودند و نیز ارتباط برخی از روحانیون انقلابی و زندان کشیده از خانواده سادات طغرالجرد مثل حجت الاسلام سید کاظم هاشمی با انقلابیون محل، منشاء شکل گیری، تداوم و گسترش فعالیت های انقلابی در منطقه بود. هسته های مبارزه و مقاومت،  متشکل از جوانان و افراد مبارز شکل گرفته بود که با حرکت های انقلابی در سطح کشور هماهنگ بودند و در راه به ثمر رسیدن انقلاب جانانه و صادقانه تلاش می نمودند. و برای ترویج و اشاعه پیام های امام همانند شهرهای بزرگ با اقداماتی شامل پخش شبانه اعلامیه ها و شعارنویسی علیه رژیم شاه بر روی دیوارها و افشاگری و ارشاد مردم از طریق مساجد و منابر و سپس با  برگزاری راهپیمایی ها حضور فعال داشتند. بطور نمونه از افراد اصلی این هسته مرکزی در آن زمان می توان از آقایان: سید طه هاشمی، یدالله پوراحمدی، محمود فتاحی و محمد صیفوری(علوی) نام برد.  فعالیت فرهنگی از جمله تشکیل یک کتابخانه کوچک و پر بار و پر برکت در مسجد جامع و حسینیه و امانت دادن کتب مذهبی و کتابهای داستانی جذاب به جوانان و نوجوانان از جمله کتابهای داستان محمود حکیمی مثل فلسطین آزاد می شود، زنده باد آزادی و ... زمینه را برای ایجاد جوش و خروش انقلابی در جوانان ایجاد کرده بود.بانی اصلی این حرکت فرهنگی مهم و بسار تاثیر گذار مرحوم شهید حقانی و آقای سید طه هاشمی بود که بعدا داماد خانواده حقانی شد. گزافه نخواهد بود که ذکر شود جوش و خروش انقلاب از روستای طغرالجرد شروع شد و منطقه را در برگرفت شهرهای زرند و کوهبنان از برنامه های تظاهرات و حرکت های انقلابی طغرالجرد متاثر و بدان پشتگرم بودند و طغرالجرد به عنوان یکی از مراکز جوشش و فوران شور و شوق انقلابی در شهرستان زرند و استان کرمان مطرح بود.

یکی از کتابهای بسیار ارزشمند و موثر و کم یابی که فقط دو نسخه از آن در دست بود و مرتب دست به دست می گشت، کتاب حکومت اسلامی یا ولایت فقیه امام بود که آن موقع نویسنده آن تحت عنوان کاشف الغطا قید شده بود. بعدها کتابهای دکتر شریعتی وآیه الله مطهری و مهندس بازرگان وسایر کتب انقلابی و مذهبی در بین کتاب خوانها دست به دست می گشت. لازم به ذکر است که یکی از بانوان  انقلابی منطقه برای اینکه نسخه ای از کتاب حکومت اسلامی امام را شخصا داشته باشد تمام کتاب را رونویسی نمود. گروه های انقلابی همزمان با فعالیت های پخش اعلامیه های امام به تهیه و نصب تمثال بزرگی ازامام بر دکل بلندگوهای مسجد شبانه اقدام می کردند که گاهی توسط پاسگاه پایین آورده می شد ولی مجددا نصب می گردید.در یک حرکت انقلابی تنها سینمای موجود در منطقه که مظهر اشاعه فرهنگ طاغوتی بود به نشانه قوت گرفتن اقدامات مخالفین رژیم و ایجاد روحیه در مردم انقلابی شبانه به آتش کشیده شد و نقطه عطفی در فعالیت های مبارزاتی ایجاد کرد.  همگام با فعالیت های شهرهای بزرگ کم کم فعالیت های انقلابی مخفیانه حالت آشکار و عمومی بخود گرفت. اعلامیه ها در مراسم عمومی توزیع می شد، راهپیمایی هایی ترتیب داده می شد و گاهی مردم برای راه اندازی مراسم راهپیمایی بزرگ تر به شهرهای کوهبنان و زرند هم مردم عزیمت می کردند.به عهده گرفتن نظم و انضباط راهپیمایی ها توسط جوانان انقلابی و سرودن اشعار مناسب برای راهپیمایی ها توسط برخی افراد از نکات قابل توجه در منطقه بود. با پیروزی انقلاب اولین حرکت های خود جوش در جهت استقرار نهادهای یک نظام اسلامی از جمله تشکیل شورای اسلامی و کمیته انقلاب اسلامی در منطقه شکل گرفت بسیاری از جوانان ودانش آموزان پرشور و انقلابی داوطلبانه در کمیته انقلاب اسلامی منطقه عضو شده بودند و آموزش نظامی می دیدند وشب ها در محل کمیته کشیک می دادند. در مدارس انجمن های اسلامی شکل می گرفت و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعی به عضویت سپاه درامدند.شهید حاج اکبر شفیعی که همیشه در کارهی خیر پیش قدم بود نهاد انقلابی جهادسازندگی را در منطقه پایه گذاری کرد. انتخاب حجت الاسلام مجید  انصاری به عنوان اولین نماینده مردم شهرستان زرند در مجلس شوارای اسلامی به میزان زیادی در نتیجه حضور او درصحنه های انقلاب در منطقه و اقبال و ارادت مردم انقلابی طغرالجرد و پابدانا نسبت به او بود.

 

طغرالجرد در جریان دفاع مقدس

با شروع جنگ تحمیلی و شرکت بسیجیان در دفاع مقدس سیل جوانان وحتی میانسالان منطقه بسوی جبهه های نبرد حق علیه باطل روان شد حضور داوطلبانه مردم طغرالجرد در جبهه ها کم نظیر بود و گاهی تعداد افرادی که با هم اعزام می شدند بالغ بر یک گروهان بود. و سردارانی در حد فرمانده و معاون گردان همچون  ماشالله رشیدی و محمد فتاحی بعد از سالها جهاد و مبارزه  بدرجه رفیع شهادت نائل آمدند و برخی چون سرداران حسن رشیدی و محمد رشیدی معاون تیپ زرهی لشکر ثارالله و روحانی جانباز شیخ اسماعیل فتاحی که در اکثر عملیات بعنوان محرم عملیات و تخریبچی حضور داشت و در اثر گازهای شیمیایی بینایی اش بطور جدی آسیب دید بعنوان شهدای زنده و جانباز از سرمایه های منطقه هستند.  بر همین مبنا تعداد شهدای  منطقه نسبت به جمعیت طغرالجرد بسیار بالا و بیش از جهل تن می باشد که از اولین عملیات  تا پایان جنگ ادامه داشته و دربرخی عملیات مثل کربلای پنج دوازده شهید همزمان در منطقه تشیع جنازه شدند و خانواده های آنان وفادارترین افراد به نظام و انقلاب در طول جنگ و بعد از آن بوده و می باشند.آزادگان منطقه هم که سالها در شکنجه گاههای رزیم بعثی صدام گرفتار بوده و بعد از پایان جنگ سرافرازانه به میهن اسلامی باز گشتند از الگوهای صبر و مقاومت و پایداری و متعهد به ارزشهای انقلاب  و از سرمایه های منطقه هستند.    در اینجا جا دارد از یکی از شهدای بسیجی آشنا، شهید حسین رشیدی فرزند حاج اکبر، ابوی شهید خواهر زاده هایم نام ببرم که در دوران انقلاب بصورت نا آشنا برای سایر مبارزین، فعال بود در محیط کار بعنوان سرپرست بخش ساختمانی کارخانه ذغالشویی زرند صادقانه و بی ریا خدمت نمود و محبوب همکاران،کارگران و زیردستان بود و در ابتدای جنگ برغم داشتن چهار فرزند خردسال بی تابانه و مخلصانه به سوی جبهه شتافت ودر عملیات بزرگ فتح المبین در منطقه دشت عباس در عملیات مقابله با پاتک دشمن بعنوان آرپیجی زن شرکت داشت و به فیض عظمای شهادت رسید و پیکر مطهرش بعد از چهل روز پیدا شد و تشییع و تدفین گردید و نیز دریغ است که از دوست صمیمی ام شهید سید عباس هاشمی نامی نبرم که در بحبوحه قبل از انقلاب از مبارزین بی باک و شجاع و بسیار فعال بود و با موتور سیکلت یاماهای صدش و قدرت مانور بالایش در رانندگی، شب و روز در صحنه های اصلی مبارزه دلیرانه حضور داشت و پس از پیروزی انقلاب در کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران عضویت یافت و از تلاش و مجاهدت در راه انقلاب باز نایستاد و از ابتدای جنگ به سوی جهه شتافت و در عملیات آزاد سازی شهر بستان به شهادت رسید. به قول اهل منطق اثبات موارد ذکر شده که حقیر بیشتر با آنها مانوس بودم و از آن اطلاع داشتم نفی ارج و ارزش سایر شهدای گرانقدر را نمی کند که جمعشان اربعینی از چشمه های فضیلت و خوبی است. شرح مبسوط ایثارگری مبارزین انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدا و جانبازان و آزادگان و خانواده های معظم آنها فرصت و فراغتی بیشتر می طلبد و از حوصله این مقال خارج است ودر این مجال نمی گنجد. در تعظیم راه شهدا در منطقه هم اکنون نیز برگزاری سالانه  مراسم پرشور یادواره شهدا همزمان با سالکرد ارتحال ملکوتی امام در طغرالجرد نشانی از ادامه این میثاق و عهد همیشگی با امام شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به همت خانواده های معظم شهدا هر سال پر شور تر از سال قبل برگزار میشود و قاطبه مردم با حضور فعال در این مراسم پرشکوه حضور مستمر و همیشگی خود را در عرصه انقلاب اسلامی و ادامه راه شهدا اعلام می نمایند. والسلام

نویسنده و گردآورنده: حسین رشیدی فرزند محمد متولد سال 1342 طغرالجرد ساکن کرمان

منابع:

 

1- جغرافیای کرمان تالیف احمد علی وزیری صفحه 292

2- همان

3- نائینی ، جامع جعفری صفحه 417

4- باستانی پاریزی در مقدمه صحیفه الارشاد به نقل از رساله خطی ابوالحسن کوهبنانی

5- باستانی پاریزی در مقدمه صحیفه الارشاد صفحه 69

6- باستانی پاریزی حضورشان صفحه 216

7- فاطمه بیگم روح الامینی در کتاب تاریخ فرهنگ محلی کوهبنان به نقل از رساله سید ابوالحسن کوهبنانی

8- تارخ کرمان تالیف احمد علی خان وریری تصحیح و تحشیه باستانی پاریزی